Mar 7, 2011

Teknik-teknik Kreatif untuk Bangun Tahajjud

بسم الله الرحمن الرحيم


   Ramai orang berniat untuk bangun tahajjud sebelum tidur . Tapi apa yang dapat kebanyakan daripada kita adalah pahala niat itu sahaja , bukan tahajjud . Hal ini kerana sukarnya kita untuk bangun tidur . Saya sendiri kadang-kala menghadapi masalah yang sama . Di sini saya ingin kongsikan beberapa langkah kreatif yang boleh kita sama-sama amalkan . 
Langkah 1: Banyakkan jam lonceng .
Perbanyakkan jam loceng yang boleh mengganggu tidur kita . Letakkan ia di beberapa tempat . Mungkin dengan hanya satu jam kita akan tutup dan terus menyambung tidur . Tetapi dengan jam yang banyak kita terpaksa menutupnya satu persatu sehingga terpaksa bangkit dari tempat tidur. Jangan lupa untuk letakkan jam loceng tersebut pada tempat yang berlainan dan agak jauh dengan katil kita . 
Langkah ini boleh dilakukah sekiranya kita tidur berseorangan , tetapi bukan bersama dengan kawan-kawan . Takut menganggu yang lain . Kita boleh guna cara yang seterusnya .;)


Langkah 2: Tidur tanpa selimut dan bantal .
Jika kita seorang yang sering tidur bertemankan bantal busuk dan selimut kesayangan , kali ini cuba tidur tanpa semua itu . Letakkan bantal dan selimut kita di tempat yang jauh . Biar tidur kita kurang selesa.
Langkah 3: Tidur di atas lantai .
Jika masih tidak dapat bangun walaupun sudah tidak berbantal dan selimut , kali ini kita tak perlu lagi tidur di atas katil . Tidur saja atas lantai . Kadang-kadang kita sukar nak bangkit dari tidur adalah kerana badan kita terasa lemah bila berada di atas tilam yang lembut .
Langkah 4: Sediakan semangkuk air .
Adakalanya kita sudah terjaga dari tidur tetapi tetap berdegil tidak mahu bangun . Dalam hati berkata , “sambung sikit lagi…sikit lagi..sikit lagi..” dan akhirnya kita kembali tertidur sehingga habis waktu subuh . Cara yang mudah untuk mengelakkan sifat buruk ini ialah dengan menyediakan semangkuk air di sisi tempat kita tidur . Apabila tersedar , letakkan tangan kita dalam air itu . Badan kita akan terus rasa segar seperti terkena kejutan elektrik . Kalau nak lagi kaw, selamkan terus muka kita dalam air tu . InsyaAllah lepas tu kita akan terus bangun untuk solat!
Langkah terakhir: Tidur awal dan disiplin terhadap masa sendiri .
Sebenarnya untuk bangkit tahajjud bukanlah perkara yang sukar jika kita berdisiplin dengan waktu tidur kita . Tidur dengan membaca doa dan minta perlindungan dari Allah supaya kita diberi kekuatan untuk bangun tahajjud. Amalkan sunnah yang dilakukan oleh Rasulullah sebelum tidur . InsyaALLAH kita akan mudah bangkit dari tempat tidur .

7 comments:

Aliyah Al~Istiqamah said...

tips tambahan-minx kawan2 yang kite percaya kejutkan kita.maybe they can miskol us if they are not our housemate

jom sama2 imarah dan meriahkan sepertiga malam
semoga Allah kuatkan =)

Mutiara Islam said...

terima kasih atas tips tambahan anda~

jom~
fastabiqul kharat..

hafizquran said...

part selamkan muka dalam air tu agak menarik :)

Anonymous said...

klo bagun tahajjud tu..kejot2 la org katil sblah nie..kikiki

Mutiara Islam said...

alhamdulillah..
tu yg ak nk dengar sbnarnye.hehe

jom sama2 hidupkan malam bayt solehah.. =)

Anonymous said...

yang penting, psg niat betul2 malam sblum tidur tu..inshaAllah Allah akan bantu bile kite benar2 tekad.

ruhban fillail in target,inshaAllah :)

-k.nh yg comel :P

Mutiara Islam said...

hehe..tak habis2 ngn "comel" tu..
time ksh k.nh yg comeeeeeeeL..